Followers

Selesai Satu Tugasan

Friday, September 30, 2011 | 0 Comments

Assalammualaikum readers semua.

Baru je selesaikan make up blog. Dulu ada jugak belajar pasal ni waktu ambil diploma, tapi sebab dah menjadi surirumah sepenuh masa ni, ilmu yang ada tu tak tahu nak curahkan kemana, Nampak gaya kena di aplikasikan pada blog jawabnye.

Itulah, pentingnya ilmu kalau ada untuk kita kongsi sama-sama. Kalau ilmu tu tidak dikongsi, alamatnya, bawak masuk dalam kubur pon tak berkembang. Mati kat situ je ilmu yang kita ada. Banyak blogger sekarang yang sudi hendak berkongsi tutorial dan sebagainya. Memang baik dan bagus untuk blogger baru macam kita ni.Ber"blogging" sebab nak mengisi masa yang terluang. Bukan nak mengejar populariti atau nak bagi orang kenal, tapi kalau boleh isi duit poket dengan blogging, sama yang tak hendak kan? Tapi jangan la sampai kita malukan orang lain atau kita mengata orang lain. Tu dah dikira salahguna.

Kalau mengumpat dengan mulut pon dah berdosa, apatah lagi kalau kita menulis dan memburukkan orang lain di blog kita. Dah bawak mulut satu Malaysia dan satu dunia. Insya allah, lyezha harap, lyezha blogging bukan ke arah yang macam tu. Kalau orang tak suka, minta maaf la yek. Rasanya banyak lagi blog lain yang boleh kita tengok. Jangan tengok yang korang tak suka ni. heheheh

Kat sini lyezha cuma nak kongsi apa yang boleh lyezha kongsi. Apa yang menarik lyezha buat, dan apa yang boleh lyezha cerita tentang serba sedikit pasal dunia keibubapaan. Kalau ada yang tersilap atau tak betul, jangan malu-malu, tegur. Kalau ada benda nak cerita juga, boleh luahkan kat komen. Kalau ada pertanyaan, insya allah lyezha akan jawab.

akhir kata, salam perkenalan kepada semua ahli blogger.

Mengajar anak bercakap

Thursday, September 29, 2011 | 0 Comments

Keupayaan seorang kanak-kanak untuk bercakap dan berkomunikasi harusllah dititikberatkan, betul atau tidak betul caranya sebagai langkah yang dapat dilihat keupayaan untuk bercakap. Dari umur berapakah dia memanggil saya Ibu?

Kebanyakkan kanak-kanak belajar bercakap dari proses lihat dan dengar atau boleh kita simpulkan di sini, mereka melihat ibu bapa mereka sendiri sebagai contoh atau modul pembelajaran yang secara tidak langsung. Beberapa tips di sini kira-kira cara pertuturan dan bahasa membangunkan akan membolehkan anda untuk meningkatkan kemahiran komunikasi anak-anak anda.

Apa yang anda boleh lakukan untuk membantu kanak-kanak anda bercakap dan

Pertama, beberapa asas.
Anda mahu memastikan bahawa persekitaran keseluruhan untuk anak anda merangsang dan menggalakkan pertuturan dan bahasa. Anda ingin memberi peluang untuk mendengar ucapan, lagu, cerita dan sebagainya Ketika bermain dengan anak anda, bercakaplah dengan mereka, dan menggalakkan ucapan
Keadaan kesihatan secara keseluruhan adalah penting. Pastikan temu janji kanak-kanak yang tetap bagi memastikan pemeriksaan kesihatan, pencapaian pembangunan susulan dan pemeriksaan biasa seperti  pemeriksaan pendengaran.
Makanan yang sihat dapat membantu anak anda mendapat tumpuan untuk belajar, dan juga pergerakan fizikal yang terlibat dalam makan dan mengunyah pelbagai tekstur makanan sebenarnya menyumbang kepada kanak-kanak yang mempunyai kesedaran yang lebih baik dan kawalan otot mulut dan dengan itu artikulasi dan ucapan yang lebih baik.

Tidur yang mencukupi juga boleh bermakna perbezaan antara yang mempunyai seorang kanak-kanak yang ceria, penuh perhatian dan bersemangat untuk belajar dan bukannya seorang yang cepat marah atau resah.
Peraturan seterusnya penting ibu jari untuk diingati ialah

Bercakap dengan kanak-kanak dalam perkataan anda, atau kombinasi perkataan ('Minum susu' 'gelap' 'hujan lebat' 'ibu' 'ayah') Yang mudah atau ayat kompleks panjang termasuk perkataan-perkataan seperti 'kerana', 'walaupun' dan lain-lain mengikut peringkat usia kanak-kanak anda.
Bercakap dengan anak anda tentang apa-apa yang perkara-perkara yang menjadi persoalan kepadanya. Seperti yang anda membaca kepadanya buku cerita, dia mungkin kurang berminat untuk menjawab soalan anda tentang cerita daripada bercakap kepada anda tentang sesuatu yang ia mengingatkan ia seperti kartun di televisyen.
Mengajar anak-anak anda mengikut gaya pembelajaran. Sesetengah kanak-kanak menikmati mengulangi sesuatu yang berulang-ulang. Yang selebihnya, berkemungkinan mereka akan bosan dan kehilangan perhatian melainkan jika mereka mempelajari sesuatu yang benda yang baru atau perkara baru.


Adakah ia normal jika bayi muntah? 
Ia adalah biasa jika bayi anda muntah dengan kerap pada minggu-minggu awal apabila bayi anda sedang menyesuaikan diri kepada penyusuan dan tubuh badan mereka sedang membesar. Anda boleh tahu perbezaan sama ada bayi anda muntah atau hanya jeluak (mengeluarkan semula susu dengan jumlah yang sedikit) sebab apabila muntah, ia akan keluar dalam jumlah yang banyak. Ini juga akan menakutkan bayi anda, jadi mungkin dia akan menangis.

Semua perkara dari mabuk kereta hingga ketakcernaan boleh menyebabkan bayi anda muntah – walaupun jika hanya menangis atau batuk yang berterusan, ia akan merangsang refleks ini. Jadi bayi anda akan muntah dalam beberapa tahun pertamanya. Muntah selalunya akan berkurangan dalam masa enam hingga 24 jam selepas ia bermula, tanpa sebarang rawatan tertentu selain dari perubahan dalam diet. Sekiranya bayi anda sihat dan berat badannya bertambah, anda tidak perlu risau.

Bila perlu risau? 
Semasa beberapa bulan pertama bayi anda, muntah adalah disebabkan masalah penyusuan seperti terlebih menyusu. Selepas beberapa minggu pertama, ia mungkin disebabkan oleh virus dalam perut walaupun muntah adalah tanda jangkitan dalam sistem respiratori, saluran urinari atau telinga. Apabila anak anda semakin membesar, ia mungkin adalah simptom penyakit yang lebih serius. Jangan teragak-agak untuk menghubungi doktor anda jika tanda-tanda berikut ada pada bayi anda:
• sakit abdomen yang teruk; 
• abdomen yang bengkak; 
• lesu atau meragam yang teruk; 
• kekejangan; 
• muntah berterusan yang teruk atau muntah berterusan selama lebih 24 jam; 
• tanda-tanda penyahhidratan termasuk mulut yang kering, kurang air mata, kemurungan "titik lembut" di kepala bayi anda dan kurang kencing (menggunakan kurang daripada enam lampin sehari dari kencing); 
• darah atau hempedu (bahan berwarna hijau) dalam muntah; 

Sedikit darah di dalam muntah selalunya tidak perlu dirisaukan. Ini boleh berlaku apabila kekuatan memuntahkan menyebabkan koyakan kecil dalam salur darah yang melapisi esofagus. Muntah bayi anda juga berwarna sedikit merah sebab dia telah menelan darah daripada luka di mulutnya atau hidung berdarah dalam masa enam jam sebelumnya. Tetapi hubungi doktor anda jika masih terdapat darah dalam muntahnya atau jika jumlah muntah bertambah banyak. Doktor mungkin mahu melihat sampel muntah jika ia mengandungi darah atau hempedu, jadi walaupun ia bukanlah satu tugas yang menyenangkan, anda perlu mengambil sedikit untuk simpanan. Hempedu hijau mungkin menunjukkan usus tersumbat, satu keadaan yang memerlukan rawatan segera.
• dan, muntah berterusan yang teruk pada bayi baru lahir dalam masa setengah jam selepas menyusu.

Ini mungkin disebabkan oleh stenosis pilorus, satu penyebab muntah yang jarang berlaku dan ini bermula apabila bayi anda berusia beberapa minggu tetapi boleh berlaku bila-bila masa sahaja sebelum dia mencecah usia empat bulan. Bayi akan muntah apabila otot yang mengawal injap dari perut ke dalam usus telah menebal sehingga ia tidak akan buka sepenuhnya untuk kemasukan makanan. Masalah ini mudah diatasi dengan pembedahan minor tetapi ia memerlukan rawatan perubatan segera.

Jangan terlalu risau mengenai perkara ini. Lambat-laun, setiap anak akan jatuh sakit dan selalunya ia tidak perlu dirisaukan kecuali jika dia muntah di atas kemeja baru anda. Seperti isu keibubapaan yang lain, anda akan biasa menghadapi semua ini.

Bagaimanakah saya perlu hadapi muntah? 
Apabila bayi anda muntah, dia akan kehilangan banyak cecair. Penggantian cecair ini adalah penting supaya dia tidak akan ternyahhidrat. Berikan bayi anda larutan elektrolit (seperti Larutan Penghidratan Semula Oral tetapi tanya doktor anda untuk sebarang cadangan lain) atau cecair jernih atau jus epal yang telah dicairkan – semua ini mudah untuk diminum. Pakar-pakar telah mencadangkan pelan berikut:
• Apabila bayi anda telah berhenti muntah, berikan bayi anda air atau larutan elektrolit dalam jumlah yang sedikit (jika ada) setiap setengah jam hingga satu jam. 
• Jika bayi anda boleh meminumnya, berikan dia sebanyak 2 auns / 50ml larutan elektrolit berselang-seli dengan 2 auns / 50ml cecair jernih setiap setengah jam. 
• Selepas dia berjaya minum dos berikut tanpa muntah, tambah susu atau susu formula yang kurang pekat dan tambahkan kuantiti setiap susuan sehingga 3 atau 4 auns / 80-100ml setiap tiga atau empat jam. 

Jika bayi anda tidak muntah dalam masa 12 hingga 24 jam, anda boleh berikan dia diet biasanya semula tetapi berikan dia cecair yang banyak. Mulakan dengan makanan yang mudah dicerna seperti bijiran atau yogurt. Anda juga boleh cuba berikan cecair jernih beku seperti lolipop ais jika anak anda berusia lebih daripada 12 bulan.

Tidur juga boleh menenangkan bayi anda; kandungan perut akan dikosongkan ke dalam usus semasa tidur, mengurangkan kehendaknya untuk muntah. Jangan berikan anak anda sebarang ubatan anti-loya (sama ada dipreskripsikan atau dibeli di kaunter) kecuali ahli pediatrik anda yang mempresripsikannya.


Ada juga terdapat kes di mana jaundis disebabkan oleh jangkitan dan ini memang perlu dirawat. 


Bayi yang mempunyai penyakit resus boleh mendapat jaundis. Tetapi penyakit ini amat jarang berlaku. Wanita hamil akan selalu membuat pemeriksaan darah untuk mengelakkan resus, dan anda akan tahu jika anda resus negatif. Darah bayi anda juga akan diperiksa dan suntikan anti-D akan diberikan semasa kelahiran. Ada juga berlaku (walaupun amat jarang) bagi bayi yang menghidapi jaundis akibat penyakit resus, dirawat melalui pemindahan darah. 


Bagaimana saya tahu jika bayi saya menghidapi jaundis? 
Pakar-pakar mencadangkan ujian ringkas di rumah untuk memeriksa jaundis. Dapatkan bilik yang mempunyai cahaya secukupnya, dan tekan dengan perlahan pada hidung atau dahi bayi anda; jika terdapat warna kuning pada kulit semasa tekanan dilepaskan, hubungi ahli pediatrik anda. Teknik ini amat bagus bagi kanak-kanak yang berkulit cerah; jika bayi anda berkulit gelap, caranya ialah memeriksa warna kekuningan pada mata putih atau gusinya. Anda juga akan dapati bahawa najis bayi anda berwarna pucat. 


Ingatlah, jaudis adalah penyakit biasa dan selalunya ia bersifat sementara, dan akan pulih dengan cepat tanpa sebarang campur tangan dan tidak mempunyai kesan jangka panjang. Anda boleh bertanya kepada ahli pediatrik anda untuk bantuan sekiranya ada sebarang keraguan. 


Adakah jaundis berbahaya? 
Ya, ia boleh menjadi bahaya. Jangan ambil ringan mengenai jaundis. Kajian telah menunjukkan bahawa jika lebihan bilirubin melepasi satu tahap, pendengaran bayi anda akan terjejas. Pada tahap yang paling tinggi, otak juga akan terjejas dan kondisi ini dikenali sebagai kernicterus. 


Oleh itu, beringatlah dan kenali tanda-tanda jaundis seperti yang telah saya senaraikan tadi. 




Kira-kira tiga suku daripada semua bayi yang normal dan sihat akan mendapat kulit yang berwarna kuning dalam beberapa hari pertama selepas kelahiran. Jika bayi anda mendapati jaundis, anda tidak perlu risau, tetapi adalah baik bagi anda memberitahu ahli pediatrik anda, terutamanya jika abdomen atau kaki bayi anda kelihatan kuning. Jika bayi anda berkulit gelap, mata putihnya atau tapak tangan atau kakinya akan berwarna kuning. Jika bayi anda lahirkan selepas melalui terma penuh, selalunya warna kulit dan matanya hanya akan kembali normal seminggu selepas kelahiran. Ini akan mengambil masa yang lebih lama jika bayi anda dilahirkan sebelum mencapai terma penuh.(kelahiran pra matang)
Apakah puncanya? 
Jaundis terjadi pada bayi yang sihat apabila darahnya mengandungi bilirubin yang berlebihan – bilirubin ialah satu bahan kimia yang dihasilkan semasa penguraian normal sel darah merah. Bayi yang baru lahir cenderung mempunyai tahap bilirubin yang lebih tinggi sebab mereka mempunyai sel darah merah tambahan yang mengangkut oksigen dan didapati kadang kala ginjal mereka yang masih baru tidak boleh memetabolismekan bilirubin yang berlebihan itu. Apabila tahap bilirubin meningkat lebih daripada normal, kekuningan jaundis akan bergerak dari kepala ke bawah, ke tengkuk, dada dan dalam kes teruk, ia akan sampai ke jari-jari kaki. Jaundis seperti ini yang dikenali sebagai jaundis fisiologi, selalunya tidak menyebabkan kerosakan pada bayi yang sihat (berbeza daripada jenis yang lebih serius dan luarbiasa yang disebabkan oleh penyakit ginjal atau penyakit resus). 


Dalam keadaan yang sangat jarang berlaku, bayi baru lahir yang menghidapi jaundis akan mengalami kerosakan sistem saraf – tetapi ini berlaku hanya apabila tahap bilirubin berada di tahap yang terlalu tinggi. 


Adakah jaundis biasa dihidapi oleh bayi baru lahir? 
• 50 peratus bayi yang dilahirkan cukup bulan akan menghidapi jaundis pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia akan hilang selepas seminggu. 


• 80 peratus bayi tidak cukup bulan akan menghidapi jaundis di antara lima hingga tujuh hari selepas kelahiran. Biasanya ia akan hilang dua bulan selepas kelahiran. 
Bagaimana merawat jaundis? 
Jika anda menyusukan bayi anda, anda perlu menyusunya dengan kerap. Anda mungkin perlu mengejutkan bayi anda dari tidur untuk menyusukannya. Masa ini anda akan perlukan banyak rehat, air mencukupi, makanan dan sokongan yang banyak. 


Jika bayi anda diberikan susu badan, dia tidak perlu diberikan sebarang cecair lain seperti susu formula atau air sebab penyusuan ibu yang kerap akan memulihkan jaundis. 


Jika bayi anda menghidapi jaundis yang teruk atau kelihatan tidak sihat, doktor anda mungkin akan menjalankan ujian darah pada bayi anda untuk mengukur tahap bilirubinnya. Doktor juga akan perlu melihat punca jaundis jika ia bermula selepas tujuh hari atau berlarutan sehingga lebih daripada 14 hari. 


Sesetengah bayi mungkin akan memerlukan rawatan tambahan, iaitu selalunya fototerapi. Bayi anda perlu berada di hospital dan lampu cahaya biru akan diletakkan di katilnya. Cahaya ini akan membantu memecah bilirubin berlebihan supaya ginjal dapat membuangnya. Kesan sampingan fototerapi termasuklah ruam dan cirit-birit tetapi ini penting untuk penguraian bilirubin. Selalunya ini dilakukan di pusat jagaan bayi di hospital. 


Bayi-bayi yang memerlukan fototerapi perlu baring tanpa pakaian atas katilnya dan dipancarkan cahaya biru dari lampu. Ini akan menjejaskan penyusuan ibu dan pertalian ibu dengan bayinya. Satu alternatif selain fototerapi tradisional ialah terapi gentian optik. Bayi anda akan dibalut dengan selimut khas yang mempunyai gentian optik, yang menyebabkan cahaya kecil bersinar terus pada kulit bayinya. Bagi rawatan ini anda masih boleh mendakap dan menyusu bayi anda. Namun begitu, rawatan gentian optik tidak efektif sepertimana fototerapi tradisional pada bayi yang dilahirkan cukup bulan. Pengalaman setempat juga menunjukkan bahawa kadang-kala rawatan gentian optik menjadi terlalu panas untuk bayi pramatang. Namun begitu, apabila digunakan bersama fototerapi tradisional, rawatan gentian optik adalah rawatan yang paling efektif bagi bayi yang menhidapi jaundis. 





Bayi hanya suka untuk disentuh. Ia merupakan bahagian penting dalam pertumbuhan dan pembangunan. Sentuhan kulit ke kulit bukan sahaja dapat membantu menguatkan ikatan diantara anda dan bayi anda, tetapi ia juga boleh memberi keselesaan kepada bayi apabila dia marah dan kadang-kadang meringankan gejala kolik. Ini adalah 6 langkah mudah dengan membuat teknik "I Love You" bagi membantu anda memulakannya.


Cari permukaan rata dan selesa untuk meletakkan bayi anda - meletakan selimut di atas lantai yang berkarpet juga sesuai.. Tuangkan sedikit minyak bayi atau minyak Yuyi ke tapak tangan dan sapu tangan anda bersama-sama untuk memanaskan mereka dan minyak. Cuba melihat ke dalam mata bayi anda, dan menyanyi atau bercakap kepadanya seperti yang anda lakukan urutan. Beri perhatian kepada tindak balas bayi anda: Jika dia tidak seolah-olah menikmati sendiri, mencuba sentuhan yang lebih ringan.


    

1.Semasa menghadap bayi anda, gunakan dua atau tiga jariuntuk membentuk huruf "I" di sebelah kanan abdomen dengan pergerakan yang lembut. Mula di bawah rusuk dan terus turun ke sendi pinggul , menggunakan minyak untuk melicinkan cara anda.

2.Seterusnya, buat dari kiri ke kanan di seluruh abdomen bayi anda, dengan menggerakkan jari anda ke kanan iaitu membentuk huruf "L"

3.Gunakan urutan yang pendek ke bawah di sebelah kanan perutnya untuk melengkapkan "L."

    

4.Seterusnya untuk huruf yang terakhir, iaitu menterbalik "U," mulakan urutan di sebelah kiri perut 

5.Bagi membentuk huruf  "U," gerakkan jari anda di bahagian atas perut bayi anda dengan satu garisan melintang.

6.Dan untuk bahagian akhir huruf "U," buat urutan ke bawah di sebelah kanan bayi anda.

Itulah cara-cara yang boleh kita mulakan untuk melakukan banyak sentuhan pada bayi dan permulaan untuk mengurut bayi. Jikalau ada sebarang pertanyaan, jangan lupa follow dan tinggalkan komen anda.

Imbasan 3D untuk Bayi

Thursday, September 29, 2011 | 0 Comments

Dengan teknologi terkini yang makin bertambah maju, sudah terdapat imbasan 3D atau 4D untuk kita melihat keadaan janin seseorang wanita itu didalam kandungan. Lyezha tak pernah lagi dapat cuba teknologi ni. 
Imbasan 3D adalah gambar-gambar pegun bayi anda dalam tiga dimensi,seperti foto yang kita kadang-kadang lihat di akhbar dan majalah.Imbasan 4D (keadaan 4 dimensi) bergerak imej 3D bayi. Dengan imbasan 3D dan 4D, kita dapat lihat kulit bayi yang meliputi organ-organ dalaman. Kita dapat melihat bentuk mulut dan hidung bayi kita, lihat dia menguap atau melekat lidahnya, dan mendapat idea sama ada dia kelihatan lebih seperti ibu atau ayah.

Sesuatu teknologi itu akan pasti terdapat kelebihan dan kekuranganya juga. Salah satunya ialah kita dapat mengetahui sama ada kandungan kita itu normal atau abnormal. Gambar yang dipaparkan pulak tidaklah seperti kita tengok di televisyen tetapi hampir sama dengan apa yang kita tengok dengan teknik ultra sound, cuma bentuk badan itu sahaja yang dapat kita lihat dengan lebih terperinci.

Teknologi ini juga amat bagus untuk doktor melihat keadaan organ dalaman bayi seperti jantung, hati dan sebagainya. Andai terdapat masalah disitu, doktor akan terus dapat memberi diagnosis. Masa yang terbaik untuk melakukan scanning ini ialah pada minggu ke 26 atau minggu ke 30.

Bagi pasangan yang bakal mendapat cahaya mata yang pertama, lyezha sarankan cubalah teknologi baru ni. Mesti seronok kalau kita dapat melihat anak kita yang akan bakal lahir ke dunia ni. Pendapat kamu semua?

Santai di petang hari

Sunday, September 11, 2011 | 0 Comments

 Hari ni tak pergi mana pon duduk kat rumah je. Petang ajak hubby kuar g playground bawak anak-anak. Bagi derang main puas-puas nanti malam nak tido baru nyenyak sebab penat main. Kebetulan pulak tengok taman permainan tu becak sikit. Nasib baik tak banyak tempat yang basah.
 Sampai tadi orang tak ramai pon. Mungkin ramai orang suka duduk kat rumah tengok tv kot waktu macam ni. Ada la group orang main futsal sambil-sambil tu tangkap gamba anak-anak. Seronok betol tengok derang main. Yang si kakak ni senang je nak handle tapi si adik ni yang agak buas sebab dia akan buat ikut suka dia je. Kalau tak dapat, mesti memberontak. MMMmmm macam sape la tu eh hehehe
 Lepas abis main suma ni, tengok amanda pon dah mula nak main lopak air, terpaksa la ajak hubby balik. Nanti nak singgah kedai jap sebab nak beli Nasi Ayam untuk budak-budak makan jap lagi




Sayur Lodeh untuk santapan

Friday, September 09, 2011 | 0 Comments

 Hari ni takde aktiviti sangat kat umah. Lyezha plan dengan hubby nak masak Sayur Lodeh. Tetiba rasa macam nak makan sayur lodeh pulak. Pagi tadi pegi Pasal Perling cari bahan-bahan untuk masak. Tak banyak mana pon bahan-bahan sebab kat rumah tu dah ada so cari bahan-bahan yang takde je la. Masa ni dah siap dalam 20% dengan menumis bahan yang di kisar tu.
 Sayur-sayur yang dah potong tu, Lyezha rendam dulu bagi buang benda-bendar kotor. Ada orang cakap kalau rendam ke basuh sayur tu lama-lama, nanti protein atau zat pada sayur tu hilang. Betol ke? heheh
Ni pulak rendam cendawan. Lyezha masak ringkas-ringkas je sebab nanti nak bungkus dan bagi kat kakak yang sedang berpantang tu. Dia nak rasa so ingat boleh la pegi rumah dia kemudian hantar. Gamba yang dah siap masak tak tangkap lak. Alhamdulillah, jadi jugak masak Sayur Lodeh ni walaupun tak pandai mana pon. Terima kasih kat hubby sebab tolong masak jugak walaupun sakit demam heheh

IN MEMORIES ♥♥

Thursday, September 08, 2011 | 0 Comments



Allahyarham
♥Terence Rodney Felton♥ i miss my dad the moments with him . i love him very much ♥♥
my dad sangat baik , my dad suka buat aku ketawe . happy with my dad but .. kenape cepat sangat my dad pergi ??
kalau laa ,mase tuh bole putar balek kan best , keh bole stop, confirm da bole jumpe kan . tp , ape yang aku bole buat , tuh semua kehendak Allah. dan aku percayekan TAKDIR. so .. let them go . Semoga roh my dad dicucuri rahmat . and semoga my dad tenang disane ;)) iloveyou DADDY ♥♥


amin ..


AL-FATIHAH ...


Manglish is one of the many varieties of Malaysian English (ME), which have been widely researched on, discussed, and accepted as part of World Englishes. Read the World Englishes journal if you don’t believe me. So much has been written about the many varieties of English that are spoken all over the world. I am always surprised that some Malaysians are ashamed to accept the richness of their culture (ME, being one case), feeling that what we have is inferior, while people from other countries have already accepted it as the result of the uniqueness of our multilingual, multicultural, and multi-ethnic background.



Singapore, by the way, embraced Singapore English with open arms and is proud to acknowledge it. Probably, the people who despise ME have no idea that English-speaking people all over the world are putting claim to their own varieties of English and that there is so much research and literature on the diverse varieties of English that exist throughout the world where English is used.



So you think you are better in English but the person who want to try speak English is not good enough? More murder victims to come... I've taken some more pictures and need to figure out how to upload them from my phone that is telling me there's not enough memory to upload the pictures on my phone. *SIGH* Technology: can't live with it; you can't kill it


I hereby publicly apologize for the bad grammar in the first sentence of my last post. Using "road" twice like that sounds horrible. What is wrong with me? Oh wait, I know. It's because I tend to write these posts in really good ways, right?

Anak-anak di Hospital Sultanah Aminah

Wednesday, September 07, 2011 | 3 Comments

 Jasmine dan Amanda masuk hospital sebab muntah dan cirit birit. Kalau tak silap dalam 3-4 hari jugak kena tahan sebab kuman tu merebek. Tak tahu berpunca dari mana. Tapi saat kedua-duanya dalam wad memang merisaukan ayah dan ibu terutamanya sekali Amanda yang lebih lemah berbanding Jasmine. Doktor pon agak risau bila tengok kondisi Amanda yang teruk dan lemah.

 Jasmine bila tengok darah je macam nak pengsan. Hehehe tergelak jugak sebab sama macam ibu yang memang tak boleh tengok darah. Kalau tengok darah mula la nak pitam so anak-anak ibu pon sama la macam nak pitam. Kalau sakit je, mesti dua-dua nak kena sakit. Apapon ibu sayang dua-dua jugak. ok
 Ibu ingat kalau Jasmine dengan Amanda dalam wad, mesti tak buas lasak, alhamdulillah, si kakak je yang relaks tapi si adik memang buas atas katil, tak boleh duduk diam. Sama je macam duduk kat rumah, tapi waktu mula-mula Amanda masuk wad, ibu dengan ayah risau tengok keadaan Amanda, doktor pon risau sebab tengok mata Amanda ke dalam. Ayah cakap bila tengok mata Amanda, seolah-olah ayah macam pernah tengok mata arwah daddy dulu sewaktu saat-saat kematian arwah. Tu yang ayah dan ibu risau bila tengok Amanda. Doktor pengang tangan Amanda pon , Amanda tak larat nak angkat.
 2, 3 kali doktor tanya ayah pasal mata Amanda yang dah kedalam tu. Bagi ayah tu memang tahap kritikal la kalau sampai mata ke dalam. Seolah-olah ajal senang menunggu je. Ibu risau dan ibu selalu la doa supaya jangan la di amik nyawa anak ibu sorang ni yang walaupun nakal tapi ibu tetap sayang. Bila ibu tengok Amanda terlantar gitu, segala kenakalan Amanda tu ibu dah tak ingat dah. Ibu sentiasa harap Amanda sihat yek.
 Tapi alhamdulillah, dalam hari ketiga, ibu tengok Amanda dah ok. Bertungkus lumus ibu dengan nenek jaga Amanda dan Jasmine kat wad. Selalu tukar pampers semua bagi nak elak kuman tu ada lagi. Amanda dah boleh makan, dah boleh senyum dan gelak. Mesti hepi je bila tengok ayah pon ada jenguk-jenguk Amanda dan Jasmine kan? Hati ayah pon lega bila tengok Amanda boleh makan, Jasmine pon boleh makan.  Waktu ni kurus je Amanda. Tangan pulak buas suka sangat bukak jarum tu sampai nurse pon marah heheh... tapi marah gurau-gurau gitu la.
 Hari terakhir bila nak keluar dari wad, doktor pon akan cabut jarum yang terbenam kat tangan Amanda dengan Jasmine. Amanda ok je macam takde ape-ape bila doktor cabut jarum yang besar tu tapi Jasmine pulak, lepas je doktor cabut, tetiba ayah nampak ada darah keluar banyak dari tempat bekas cabut jarum tu, kemudian ayah tengok Jasmine nak pitam.. Terkejut ayah dan ibu. Rupanya Jasmine tak boleh tengok darah. Sama macam ayah dengan ibu juga hehhe

Yang penting lepas ni, kena selalu beringat kalau nak bagi makan kat anak-anak anda. Jangan ikut sedap hati je bagi. Kadang-kadang tu, perut budak belum boleh terima apa yang kita selalu makan. Persekitaran juga perlu la sentiasa bersih, selalu kena tengok apa yang budak-budak buat sebab budak-budak memang suka amik sesuatu yang dia jumpa dan terus masukkan ke dalam mulut. Itu yang kena berhati-hati jugak tu.

Jalan-jalan di Zoo Jb

Wednesday, September 07, 2011 | 0 Comments

Aktiviti di hari minggu bersama suami dan anak-anak. Sebelum ni puteri 2 orang ni tak pernah pon tengok binatang-binatang, sebab tu yang bawak derang pergi zoo, tengok binatang lain selain dari manusia. hehehe ilmu gak ni. Seronok derang tengok.














Sekarang mesti kakak dengan adik dah kenal semua binatang tu kan? Nanti ibu bawak kakak dengan adik pergi jalan-jalan lagi. Kusyuk sungguh si kakak melihat. Mesti dia fikir, binatang apakah itu

Raya Fever? Selesai

Wednesday, September 07, 2011 | 0 Comments


selamat hari raya semua yek. Pic raya da tapi tak sempat nak save dalam pc so terpaksa la letak pic kedua-dua tuan puteri kecil ni. Gamba ni di ambil semasa ada kenduri kawin. Keletah yang tak boleh nak duduk diam.










Si bongsu yang paling buas. Tak boleh nak duduk diam. Mesti dia akan pergi ke sana, kemari. 

Follow by Email

About