Followers

Sebelum memberi makanan bayi

Thursday, October 20, 2011 | 0 Comments

Tip-tip mudah tentang bagaimana untuk menyedia dan memberi makanan untuk bayi anda.

Bagaimanakah untuk memulihara vitamin dalam makanan bayi saya? 
Jika boleh, sediakan makanan sebaik saja anda memerlukannya. Vitamin C dan setengah vitamin B akan hilang dengan perlahan apabila makanan dipotong, dimasak atau didedahkan kepada udara dan dipuri. Lebih banyak pemerosesan yang dilalui buah dan sayur, lebih banyak nutrien akan hilang.

Jika anda menyediakan jumlah makanan yang cukup untuk dua hidangan, sejukkannya dengan cepat dan masukkan ke dalam peti ais atau penyejuk beku. Penyejukbekuan adalah cara paling baik untuk memulihara vitamin dalam makanan yang telah disediakan. Menyejukbeku makanan lembut dalam bekas penyejuk ais atau mangkuk kecil adalah cara baik untuk menyimpannya. Anda boleh mengeluarkan sejumlah yang diperlukan oleh bayi untuk setiap sarapan.

Jika anda memberikan bayi anda sayur yang berlebihan dari makan malam hari sebelumnya, makanan ini telah hilang sebahagian daripada vitamin C yang ada. Jadi berikan bayi anda sedikit buah-buahan untuk menambah pengambilan vitamin C oleh bayi.
Apakah tekstur yang sesuai bagi makanan bayi saya?
Sebagai panduan kasar, sediakan makanan lumat semasa bayi anda baru hendak mula mencuba pepejal. Apabila bayi anda sudah biasa dengan makanan selain dari susu, jenis makanan yang boleh dihidangkan bertambah, dan tekstur menjadi penting.

Anda boleh mula memperkenalkan makanan yang ada sedikit ketulan sebaik saja bayi anda sekitar usia tujuh hingga sembilan bulan. Lenyekkan saja makanannya dan jangan purikan.

Apabila bayi anda pandai memegang barang, keseronokannya memakan makanan jejari bermula dan dia mungkin mahu cuba makan dengan sendiri.

Jika anda menyuap dengan sudu, satu taktik baik ialah memberi bayi satu sudu untuk dipegangnya.

Jika bayi anda di usia enam atau tujuh bulan suka menggunakan gusi untuk mengunyah karot dan kekacang yang dimasak, dia mungkin akan sukakan sandwic lembut, berisi, pada usia lapan atau sembilan bulan dan dari umur sembilan bulan dan seterusnya, anda boleh memberikan dia makanan yang dicincang.

Setiap bayi berbeza, tetapi jangan berlengah untuk memperkenalkan makanan ketul-ketulan dan yang lebih kasar. Bayi-bayi yang diberi makanan puri leceh untuk jangka masa yang lama boleh membuatkan dia enggan makan ketul-ketul yang kecil pun.

Nutrien manakah penting? 
Semasa hari-hari awal bercerai susu, membiasakan bayi anda dengan makanan pepejal adalah tujuan utama anda. Apabila dia sudah biasa dengan sensasi-sensasi baru dalam mulutnya, bolehlah anda memberi fokus kepada nutrien-nutrien yang diperlukannya.

Berikut ialah nutrien penting untuk bayi anda:
zat besi;
kalsium;
vitamin C;
vitamin A (ini diberi nama beta karotena dalam makanan sayuran);
asid lemak omega 3.


0 Ulasan:

Post a Comment

About