Followers

Mengajar anak bercakap

Thursday, September 29, 2011 | 0 Comments

Keupayaan seorang kanak-kanak untuk bercakap dan berkomunikasi harusllah dititikberatkan, betul atau tidak betul caranya sebagai langkah yang dapat dilihat keupayaan untuk bercakap. Dari umur berapakah dia memanggil saya Ibu?

Kebanyakkan kanak-kanak belajar bercakap dari proses lihat dan dengar atau boleh kita simpulkan di sini, mereka melihat ibu bapa mereka sendiri sebagai contoh atau modul pembelajaran yang secara tidak langsung. Beberapa tips di sini kira-kira cara pertuturan dan bahasa membangunkan akan membolehkan anda untuk meningkatkan kemahiran komunikasi anak-anak anda.

Apa yang anda boleh lakukan untuk membantu kanak-kanak anda bercakap dan

Pertama, beberapa asas.
Anda mahu memastikan bahawa persekitaran keseluruhan untuk anak anda merangsang dan menggalakkan pertuturan dan bahasa. Anda ingin memberi peluang untuk mendengar ucapan, lagu, cerita dan sebagainya Ketika bermain dengan anak anda, bercakaplah dengan mereka, dan menggalakkan ucapan
Keadaan kesihatan secara keseluruhan adalah penting. Pastikan temu janji kanak-kanak yang tetap bagi memastikan pemeriksaan kesihatan, pencapaian pembangunan susulan dan pemeriksaan biasa seperti  pemeriksaan pendengaran.
Makanan yang sihat dapat membantu anak anda mendapat tumpuan untuk belajar, dan juga pergerakan fizikal yang terlibat dalam makan dan mengunyah pelbagai tekstur makanan sebenarnya menyumbang kepada kanak-kanak yang mempunyai kesedaran yang lebih baik dan kawalan otot mulut dan dengan itu artikulasi dan ucapan yang lebih baik.

Tidur yang mencukupi juga boleh bermakna perbezaan antara yang mempunyai seorang kanak-kanak yang ceria, penuh perhatian dan bersemangat untuk belajar dan bukannya seorang yang cepat marah atau resah.
Peraturan seterusnya penting ibu jari untuk diingati ialah

Bercakap dengan kanak-kanak dalam perkataan anda, atau kombinasi perkataan ('Minum susu' 'gelap' 'hujan lebat' 'ibu' 'ayah') Yang mudah atau ayat kompleks panjang termasuk perkataan-perkataan seperti 'kerana', 'walaupun' dan lain-lain mengikut peringkat usia kanak-kanak anda.
Bercakap dengan anak anda tentang apa-apa yang perkara-perkara yang menjadi persoalan kepadanya. Seperti yang anda membaca kepadanya buku cerita, dia mungkin kurang berminat untuk menjawab soalan anda tentang cerita daripada bercakap kepada anda tentang sesuatu yang ia mengingatkan ia seperti kartun di televisyen.
Mengajar anak-anak anda mengikut gaya pembelajaran. Sesetengah kanak-kanak menikmati mengulangi sesuatu yang berulang-ulang. Yang selebihnya, berkemungkinan mereka akan bosan dan kehilangan perhatian melainkan jika mereka mempelajari sesuatu yang benda yang baru atau perkara baru.

0 Ulasan:

Post a Comment

About